Valamint startoláskor sem jellemző a durva előre lövés erős szélben. Ha pedig a féloldali csukás már bekövetkezett, akkor sem nagy és agresszív az elfordulás, tehát nincs komoly magasság vesztés sem, és kisebb a befűződés veszély is mivel a szárny hátsó része érintetlen marad.
Ez az új generációs Swing ernyőknél már lehetséges. ( Mito EN A, Arcus RS EN B, Nyos RS EN B, Twin RS ( tandem ) EN B, és a mini wingek Apus RS és Mirage RS )
De mi is ez a RAST ?
Nos a szárnyat 2 részre osztják a hossztengely mentén ( B és C sorok között ). Lesz egy rekesz a belépőtől a válasz falig, valamint egy hátsó traktus a válaszfaltól a kilépőig.
Szelep rendszer szabályozza a levegő átáramlását a 2 rész között. Csukás esetén az első rekeszből kiáramlik a levegő és lecsökken a nyomás a hátsó rekeszhez képest, ami miatt a szelepek automatikusan záródnak és megakadályozzák a levegő kiáramlását onnan.* A szelepek akkor is záródnak, ha meghúzzuk a fékeket, mivel a nyomás így megnövekszik a hátsó rekeszben. Csukás esetén, tehát meghúzzuk a fékeket, záródnak a szelepek és az ernyő ezen része gyakorlatilag ép marad.*
De lássuk, hogy ez a gyakorlatban hogy is van.
Startolásnál a kupola feltöltődése 2 lépcsőben zajlik. Először a belépő oldalán lévő rész töltődik, majd kis késéssel a hátsó rész is.
Ennek következtében a kupola stabilan feljön a pilóta feje fölé, de nem tud előre lőni még erős szélben sem, mivel a hátsó rész feltöltődése késleltetett.
A filmen látott példák jól mutatják a szárny stabilitását féloldali és front csukásoknál.
Ez az ábra azt szemlélteti, hogy hátszélben hogy viselkedik a hagyományos és ezzel az új technológiával ellátott ernyő.
A hagyományos ernyő állásszöge lecsökken ilyen esetben, ezért nagyon gyors futás és nagy fékezés szükséges, hogy az ernyő ne előzzön meg. A RAST ernyőknél más a helyzet. Nagyobb lesz az állásszög a 2 lépcsős feltöltődés miatt, ezért nem lesz szükség erre a „ madman (őrült) „ futásra.
Itt jegyezzük meg, hogy ezek az ernyők kitűnően vizsgáztak csőrlésnél is.
Hogyan alakul a szárny teljesítménye a RAST technológiával gyártott ernyőknél?
Nyugodt levegőben nincs különbség a normál ernyőkhöz képest. Turbulens levegőben repülve már jelentkezik a különbség.
Minél nagyobb a turbó, annál nagyobb a különbség RAST ernyők javára.
A filmen is látszik, hogy ezeknél a szárnyaknál alig van hullámzó mozgás a hátsó résznél turbulens viszonyok között, aminek következtében a szárnyprofil változatlan.
A RAST nélküli ernyőnél a profil deformálódik a B sor mögött, megpróbál alkalmazkodni a levegő mozgásához, ezzel megzavarva a légáramlást.
És termikelésnél?
Itt Michael Nesler tapasztalatát osztjuk meg.
Extrém termikes időben egy normál ernyő nehezen fordul be egy erős termikbe. Komoly fékezést és agresszív testsúlyáthelyezést igényel a manőver.
RAST technológiával gyártott ernyővel repülve, elég volt egy normál fékhúzás, testsúlyáthelyezéssel természetesen.
“ Igazán élveztem a termikelést, nagy élmény volt számomra. Ez volt az a dolog, amit személy szerint a legjobbnak találtam a RAST-ban”
Részletes leírás német és angol nyelven.