Siklóernyő - Airborne Siklóernyő - Airborne

Hírek, érdekességek

A RAST technológia

2018.02.07.
Mindenki szeretne olyan szárnnyal repülni, ami extrém erős időben vagy felhő alatt sem produkál durva csukásokat.És front stall után sem lő előre agresszíven.

A RAST  technológia

 

Valamint startoláskor sem jellemző a durva előre lövés erős szélben. Ha pedig a féloldali csukás már bekövetkezett, akkor sem nagy és agresszív az elfordulás, tehát nincs komoly magasság vesztés sem, és kisebb a befűződés veszély is mivel a szárny hátsó része érintetlen marad.

 

Ez az új generációs Swing ernyőknél már lehetséges. ( Mito EN A, Arcus RS EN B, Nyos RS EN B, Twin RS ( tandem ) EN B, és a mini wingek Apus RS és Mirage RS )

 

De mi is ez a RAST ?

 

Nos a szárnyat 2 részre osztják a hossztengely mentén ( B és C sorok között ). Lesz egy rekesz a belépőtől a válasz falig, valamint egy hátsó traktus a válaszfaltól a kilépőig.

Szelep rendszer szabályozza a levegő átáramlását a 2 rész között. Csukás esetén az első rekeszből kiáramlik a levegő és lecsökken a nyomás a hátsó rekeszhez képest, ami miatt a szelepek automatikusan záródnak és megakadályozzák a levegő kiáramlását onnan.* A szelepek akkor is záródnak, ha meghúzzuk a fékeket, mivel a nyomás így megnövekszik a hátsó rekeszben. Csukás esetén, tehát meghúzzuk a fékeket, záródnak a szelepek és az ernyő ezen része gyakorlatilag ép  marad.*

 De lássuk, hogy ez a gyakorlatban hogy is van.        

 

 

 

Startolásnál a kupola feltöltődése 2 lépcsőben zajlik. Először a belépő oldalán lévő rész töltődik, majd kis késéssel a hátsó rész is.

Ennek következtében a kupola stabilan feljön a pilóta feje fölé, de nem tud előre lőni még erős szélben sem, mivel a hátsó rész feltöltődése késleltetett.

A filmen látott példák jól mutatják a szárny stabilitását féloldali és front csukásoknál.

 

 

 

Ez az ábra azt szemlélteti, hogy hátszélben hogy viselkedik a hagyományos és ezzel az új technológiával ellátott ernyő.

 

A hagyományos ernyő állásszöge lecsökken ilyen esetben, ezért nagyon gyors futás és nagy fékezés szükséges, hogy az ernyő ne előzzön meg. A RAST ernyőknél más a helyzet. Nagyobb lesz az állásszög a 2 lépcsős feltöltődés miatt, ezért nem lesz szükség erre a „ madman (őrült) „ futásra.

Itt jegyezzük meg, hogy ezek az ernyők kitűnően vizsgáztak csőrlésnél is.

 

 

 

Hogyan alakul a szárny teljesítménye a RAST technológiával gyártott ernyőknél?

 

Nyugodt levegőben nincs különbség a normál ernyőkhöz képest. Turbulens levegőben repülve már jelentkezik a különbség.

Minél nagyobb a turbó, annál nagyobb a különbség RAST ernyők javára.

A filmen is látszik, hogy ezeknél a szárnyaknál alig van hullámzó mozgás a hátsó résznél turbulens viszonyok között, aminek következtében a szárnyprofil változatlan.

A RAST nélküli ernyőnél a profil deformálódik a B sor mögött, megpróbál alkalmazkodni a levegő mozgásához, ezzel megzavarva a légáramlást.

 

 

 

És termikelésnél?

 

Itt Michael Nesler tapasztalatát osztjuk meg.

Extrém termikes időben egy normál ernyő nehezen fordul be egy erős termikbe. Komoly fékezést és agresszív testsúlyáthelyezést igényel a manőver.

RAST technológiával gyártott ernyővel repülve, elég volt egy normál fékhúzás, testsúlyáthelyezéssel természetesen.

“ Igazán élveztem a termikelést, nagy élmény volt számomra. Ez volt az a dolog, amit személy szerint a legjobbnak találtam a RAST-ban”

 

 

Részletes leírás német és angol nyelven.

 

 

További cikkek:

Túra
Megérkezett a továbbfejlesztett 4. generációs CONNECT REVERSE beülő
2018.09.07.
A Swing Connect Reverse 3 beülőben meghagyták a jól bevált acélrúgós rendszert, azonban néhány újítás is felfedezhető. ...
Túra
Csobánc
2018.05.31.
Csobánc hegyi hatósági engedély megérkezett, így június 1-től használhatjuk. Ebben megtaláljátok a hatóság honlapján szereplő regisztrációs felület. ...
Túra
Startjavító Workshop
2018.05.09.
Startjavító Workshopot tartunk kezdő és haladó pilótáink részére ...