TOM DE DORLODOT
- Nemzetiség: Belga
- Születési év: 1985
- Foglalkozás: Siklóernyő pilóta
- Segítő: Sebastien Granville
- Ernyő: Supair Wild 23
Ha az értelmező szótárban rákeresünk a „nagy utazóra” egészen biztos, hogy Tom de Dorlodot képét találjuk ott. A belga pilóta a világ legfélreesőbb helyein is repült már. A 2015-ös X-Alpson elszenvedett baleset után Tom de Dorlodot alig várja, hogy ismét elstartoljon a verseny, és eljusson Monacóba.
- Mikor és miért kezdtél repülni?
2001-ben kezdtem repülni. Szerettem volna felfedezni, hogy milyen a világ odaföntről, és jól érezni magam a barátaimmal.
- Versenyszerűen siklóernyőzöl?
Igen, részt vettem a Red Bull X-Alps-on 2007-ben, 2009-ben, 2011-ben, 2013-ban és 2015-ben. Legjobb helyezéseim: 10., 11., 13.
- Milyen mászó tapasztalattal rendelkezel?
Az év nagy részét a hegyekben töltöm. Szeretek bivakolni, és a hegyeket járni repülve és mászva egyaránt. Az Alpokon 5 alkalommal keltem át át, a Pireneusokat is megjártam egyedül, a Karakorumot 300 km gleccseren keresztül, 7. 250 m-es magasságban és az Új-Zélandi Alpokat is 25 nap alatt. Az Andokban megmásztam a 5947 méteres Alpamayot.
- Milyen siklóernyős tapasztalattal rendelkezel?
15 éve siklóernyőzöm, főképp távrepülök és bivakolok. Egy kicsit akrózom is, ami nagyobb magabiztosságot nyújt turbulencia és nehezebb repülési viszonyok között.
- Milyen kalandokon és állóképességi kihívásokon szoktál részt venni?
5 alkalommal vettem részt a Red Bull X-Alps-on. Összességében nézve több mint 9.000 km bivak repülés áll a hátam mögött.
- Hogyan épül fel nálad egy heti edzés?
Szerencsés vagyok, mert sok időt töltök utazással. Sokat kirándulok a hegyekben, hogy megfelelő starthelyeket keressek. Átlagosan 60 km-t futok egy héten, szeretek bringázni, sízni és mászni. Átlagosan 250 órát repülök évente.
- Mi a legjobb és a legrosszabb repülési pillanatod/élményed?
Legjobb: elérni a tengert 26 nap után az Új-Zélandi Alpokon keresztül. Legrosszabb: egy baleset erős szél melletti landolás közben az Adriatic Circle projekten.
- Mire vagy a legbüszkébb?
Arra, hogy lerepültem a pakisztáni Hushé-ba 300 km megtétele után, a világ legnagyobb gleccserei és 7000 méteres csúcsai között, valamint egy korábban meg nem hódított 5200 méteres csúcs megmászása Pakisztánban.
- Mikor hallottál először a Red Bull X-Alps-ról?
Már az első versenyt is követtem, és csodáltam a résztvevők teljesítményét. Arról álmodoztam, hogy egy napon én is részt vehetek a versenyen.
- Versenyeztél már korábban a Red Bull X-Alpson?
Igen, az utolsó 5 versenyen részt vettem.
- Mi vonz téged a Red Bull X-Alps-ban?
Az, hogy kitoljuk a határainkat. Csapatként és egyénileg is csodálatos kaland. Szeretek új helyeket felfedezni az Alpokban, a hegyek mindig lenyűgöznek.
- Milyen stratégiát követsz a versenyen?
Valami ilyesmit: repülj magasra, fuss gyorsan, a saját versenyedet nyerd meg, maradj egészséges, minél kevesebb hibát kövess el, de a legfontosabb, hogy a nehéz helyzeteket is tudd élvezni.
- Átlagosan minden harmadik résztvevő nem tudja befejezni az X-Alps-ot. Miért gondolod, hogy neked sikerülhet?
Nagyon keményen edzek, bízom benne, hogy a tapasztalat, amit az évek folyamán szereztem közelebb visz a győzelemhez.
- Mitől tartasz leginkább a versenyen?
Attól, hogy megsérülök.
FERDINAND VAN SCHELVEN
- Nemzetiség: Holland
- Születés év: 1984
- Foglalkozás: Túravezető
- Segítő: Nicole Vincent Piazza
- Ernyő: Skywalk Poison X-Alps
A „Bolygó Hollandi” több alkalommal bizonyított már a Red Bull X-Alpson. A 2015-ös X-Alps után van Schelven Svájba költözött, hogy növelni tudja a repült óráit. Vajon idén bejut a top 5-be?
- Mikor és miért kezdtél repülni?
Gyerekként ki ne szeretne repülni?! Apám tanított meg 10 éves korom körül.
- Versenyszerűen siklóernyőzöl?
Nem igazán, csak néhány versenyen vettem részt, és persze az X-Alpson. De ez még változhat.
- Milyen mászó tapasztalattal rendelkezel?
Jelenleg ez a munkám. Túravezető vagyok. Szeretem a hegyeket, és télen sítúrázni is szoktam.
- Milyen siklóernyős tapasztalatod van?
Idén ez a 20. évem. Nagyon fiatalon kezdtem repülni, amikor az ernyők még inkább ejtőernyőre hasonlítottak. Fiatalon sokat gyakoroltam, ami hasznomra vált a karrierem során.
- Milyen kalandokon és állóképességi kihívásokon szoktál részt venni?
Háromszor indultam az X-Alps-on, és sokat futok terepen.
- Hogyan épül fel nálad egy heti edzés?
Szeretem a változatosságot, ezért mindenből egy keveset csinálok: futok, kerékpározok, gyalogolok.
- Mi a legjobb és a legrosszabb repülési pillanatod/élményed?
Ezek mind a Red Bull X-Alps-hoz kötődnek. Néhány repülés 200 km felett, és néhány gázos szituáció, amikor magam is elcsodálkozom, hogy mit is keresek is.
- Mire vagy a legbüszkébb?
Arra, hogy teljesítettem ez a hihetetlen versenyt.
- Mikor és honnan hallottál először a Red Bull X-Alpsról?
Nagyon régen Új-Zélandon.
- Versenyeztél már korábban a Red Bull X-Alpson?
Igen, 2011-ben, 2013-ban és 2015-ben.
- Mi vonz téged a Red Bull X-Alps-ban?
Mindenkinek azt mondtam, hogy többször nem indulok az X-Alps-on. A utolsó versenyre nem készültem eleget, és volt néhány furcsa pillanata a repülésemnek. Még egyszer azonban szeretném megpróbálni. Eldöntöttem, hogy Svájcba költözöm, hiszen idáig olyan helyeken éltem, ahol nem voltak magas hegyek. Most ezzel is szeretnék erősíteni a tudásomat.
- Milyen stratégiát követsz a versenyen?
Minél többet repülök, és a lehető leggyorsabban gyalogolok.
- Átlagosan minden harmadik résztvevő nem tudja befejezni az X-Alps-ot. Miért gondolod, hogy neked sikerülhet?
Tudom, hogy meg tudom csinálni.
- Mitől tartasz leginkább a versenyen?
A nehéz helyzetek kezelésétől.
forrás: http://www.redbullxalps.com/athletes.html
A verseny eseményeit nyomon követhetitek a Facebook oldalunkon, ahol naponta jelentkezünk az eredményekkel, és Takáts Pali is bejelentkezik élőben a versenyről.